Deel 1: De verhalen van Mohammed Bouanani, al 40 jaar trouwe conciërge van NH Grand Hotel Krasnapolsky

Door Inge | 16:27

Al 40 jaar verwelkomt hij elke gast van het NH Grand Hotel Krasnapolsky met een stralende lach en een warm hart. Hij heeft alles al gezien en kijkt nergens meer raar van op. Velen kennen hem persoonlijk en komen speciaal voor hem terug. We interviewden senior Conciërge van het ‘kras’, Mohammed Bouanani (58) en vroegen hem naar zijn ervaringen in dit majestueuze hotel aan de Dam.

“Je hoeft niet over de wereld te reizen om verschillende mensen te ontmoeten en dingen te zien, stap binnen in het Kras en je ziet alles!”

Van jonge portier naar wereldwijze man

Toen hij 40 jaar geleden als jonge man van 18 jaar binnenkwam sprak hij nog geen Nederlands, maar Spaans, Frans en Engels, dat kon hij wel. Door de vele Latijns-Amerikaanse en Franse reizigers in die tijd was er dringend iemand nodig die deze gasten in hun eigen taal te woord kon staan, waardoor Mohammed direct aan de slag mocht. De toenmalige Hoofdconciërge de heer Stuurman was als een vaderfiguur voor hem, vertelt Bouanani. Hij heeft ervoor gezorgd dat Bouanani een goede opleiding vond om Nederlands te leren en nam hem onder zijn hoede. Bouanani begon te werken als portier en verwelkomde de gasten, hielp hen met hun bagage, reed hun auto’s naar de parkeergarage en hielp hen met al hun vragen. Het met mensen werken vond hij erg leuk en zorgde ervoor dat hij ook de Nederlandse taal al snel onder de knie kreeg.

Bouanani werkte zich vervolgens omhoog tot assistent Conciërge en door gebrek aan een assistent Manager in de nacht, werkte hij daarnaast twee nachten per week in die rol. Hierdoor heeft hij veel gezien, geleerd en meegemaakt, aangezien Grand Hotel Krasnapolsky in die tijd ’s avonds pas echt tot leven kwam met alle danspartijen, theatervoorstellingen etc. die in het hotel plaatsvonden. Vier jaar lang heeft hij dit gedaan, tot hij kinderen kreeg en de organisatie begon te veranderen.

Conciërge, de man die alles kan!

Mohammed Bouanani werd toen Conciërge en begon te doen wat hij nu dagelijks nog doet, alles wat de gast maar vraagt. De conciërges van het ‘kras’ zijn als het ware alles in één. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de gast en zorgen ervoor dat deze weer met een glimlach het hotel verlaat. Hierin is niets hen te gek. “Nee, dat kennen we niet. Het is altijd Yes. Yes, sir!” zegt hij.

Zo kunnen gasten hier terecht voor informatie over de stad, de bezienswaardigheden en kunnen de conciërges ervoor zorgen dat de tickets zijn geregeld voor alles waar de gast heen wil.

Maar ook wanneer een gast een afspraak heeft of ergens naartoe moet, wordt het vervoer door de conciërge geregeld. Dit kan variëren van een fiets of taxi, tot een luxe limousine of zelfs privéjet. De conciërges zorgen ervoor dat alles tot in de puntjes is geregeld en zorgen persoonlijk dat je op de plaats van bestemming komt en je als gast je nergens zorgen over hoeft te maken. Maar niet alleen zaken als tickets en vervoer worden hier geregeld. Ook boodschappen en cadeautjes worden naar de kamers gebracht, afspraken bij kappers en manicures worden gemaakt en wanneer iemand bijvoorbeeld zijn vrouw wil verrassen, dan kan hij dit aan de conciërges overlaten en er zeker van zijn dat dit door hen tip top in orde wordt geregeld. Ook voor het vinden van het perfecte restaurant, ben je bij Bouanani en zijn collega’s aan het juiste adres. Zij kunnen je zo de perfecte restaurants naar jouw smaak vertellen.

In de jaren dat Bouanani voor Grand Hotel Krasnapolsky heeft gewerkt, heeft hij ontzettend veel meegemaakt. Leuke dingen, belangrijke gelegenheden en ook veel rare dingen. Mohammed kijkt er niet meer raar van op. ‘Dat hoort er allemaal bij.’ Eén van die gekke die dingen die hij meemaakte, speelde zich af in de tijd dat Prinses Juliana nog koningin was. Toen zij regeerde waren Prinses Juliana en Prins Bernhard en de rest van het koninklijk huis graag geziene gasten in Grand Hotel Krasnapolsky. Een goede vriendin van Juliana, Mevrouw Kok, woonde in Zwitserland maar kwam regelmatig naar Nederland om haar vriendin Juliana te bezoeken op Paleis Soestdijk. Wanneer zij in Nederland was, verbleef zij altijd trouw in Grand Hotel Krasnapolsky. Ze kwam dan altijd met de nachttrein naar Amsterdam en Bouanani haalde haar dan samen met zijn collega de heer Hendriks als persoonlijke kruier op van de trein. Ze verbleef vaak een maand lang in het hotel, voor ze weer terugkeerde naar Zwitserland en Bouanani haar samen met zijn collega weer persoonlijk afzette bij de trein. Op een goede dag zou mevrouw Kok weer vertrekken naar Zwitserland. Dit keer bracht Bouanani haar echter alleen naar het station, aangezien zijn collega er die dag niet was. Alles ging zoals altijd en Bouanani reed mevrouw Kok in de limousine naar het station. Hij had net haar laatste koffer in haar coupe opgeborgen toen hij plots merkte dat de trein begon te rijden. In lichte paniek probeerde hij nog om van de trein af te komen maar mevrouw Kok maande hem tot rust. “Kom maar rustig naast me zitten jongen” zei ze, en ze wees naar de plek naast haar. Bouanani begon zich toch wel zorgen te maken, in die tijd waren er nog geen mobiele telefoons, dus hij kon niets van zich laten horen. De trein begon snelheid te maken en het zou nog wel even duren voordat hij bij het volgende station zou aankomen. Intussen begonnen zijn collega’s in Amsterdam zich af te vragen waar Bouanani bleef, zo lang kon het afzetten toch niet duren? Toen zij na lange tijd nog steeds niets van hem hadden vernomen en zij de politie hadden ingeschakeld om naar hem op zoek te gaan, ging ineens de telefoon. Bouanani was eindelijk aangekomen bij het eerstvolgende station in Arnhem en belde vanuit de ticketbalie om uit te leggen wat er was gebeurd. Al grinnikend liet de hoofdconciërge weten dat het wel goed zou komen en zorgde ervoor dat Bouanani weer op de eerstvolgende trein terug naar Amsterdam kon. Aan het einde van de middag arriveerde Bouanani beschaamd weer in het hotel, onder luid gelach van zijn collega’s. Die blunder zou hij niet snel meer vergeten.

Benieuwd naar het gekste wat Mohammed tijdens zijn 40 jaar bij NH Grand Hotel Krasnapolsky heeft meegemaakt? En de raarste vraag die hij ooit van een gast heeft gekregen? Lees het woensdag in deel 2!

 
  • geplaatst door Anne | 01 oktober 2013, 11:28,

    Leuk verhaal! Je maakt vast heel wat mee in zo’n hotel ja!

     
  • geplaatst door Johne959 | 23 mei 2014, 10:50,

    Im not that much of a online reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back later. Cheers edccbbdgbbcf

     

Schreiben Sie einen Kommentar

Uw e-mailadres wordt nooit gepubliceerd noch gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*
*